Laatste..

11 april 2014 - Enschede, Nederland

8 april:

Onze eerste volle dag in San Francisco! Allereerst lopen we naar Alamo Square, 1 blok van de b&b waar we verblijven. Wat er te zien is biJ ALamo Square? De Painted Ladies. Bij de meesten vast bekend als de huizen in de intro van de 90's serie Full House. We besluiten, hoe toeristisch, om met de hop on hop off bus de stad te gaan verkennen. Er is een top bij Alamo Square dus we zoeken en zoeken en zoeken.. Niet gevonden.. Omdat we zo dicht bij de b&b zitten gaan we terug en zoeken op internet op war de precieze opstapplaats is. Rond 11uur staan we netjes te wachten op dit punt. Na een half uur zien we 2 bussen, maar die slaan linksaf waar wij aan de overkant van de kruising staan en ze zijn niet van de maatschappij die wij graag willen, Nergens staan bordjes of bushaltes. STaan we wel goed? Erik vraagt het bij het tankstation en ja, we staan wel goed. Nog even wachten dan. Na nog 15 minuten zijn we het zat en we besluiten een taxi te nemen naar Fisherman's Wharf. Een geweldig leuk gebied, komen we later op terug. 15 minuten later staan we bij FIsherman's Wharf en we lopen een 200-300 meter en wat is daar? YES! De opstapplaats van d ehop on hop off (vanaf nu de HOHO) :). We kopen de kaartjes, en stappen in in de dubbeldekker met open dak. Het weer is echt geweldig! Een graad of 25 en de zon staat hoog aan de hemel. Perfect weer voor de HOHO. De bus vertrekt vrij snel en we rijden via het zakelijke deel, het winkeldeel (yeah!!) en heel veel andere leuke dingen. Wanneer we ongeveer halverwege zijn, wordt het stukken kouder. Bij het Golden Gate Park daalt de temperatuur met de minuut lijkt het, daar zitten we dan in onze zomerse kleren :). Het park is nog weer een stuk groter dan Central Park in NEw York, dus voordat we er helemaal om heen gereden zijn, zijn we weer een paar mijl verder. Richting de Golden Gate Bridge wordt het nóg kouder. Er wordt aangegeven dat we de brug naderen, maar we zien hem niet. Wat is dat bizar! In de stad is het stralend weer en hartstikke warm en bij de brug is het hartstikke koud en is het ontzettend mistig! Je ziet de mist echt langsdrijven. We zien zelfs de top van de brug niet haha. Alleen maar mist. De bus rijdt over de brug, mooi hoor, maar man man man wat was dat koud zeg! Na een paar minuten komen we aan de overkant aan (Sausolito) Vanaf hier is het uizicht op de brug al iets beter, maar nog steeds niet optimaal. Wederom via de brug rijden we weer terug naar San Francisco, brrrr het is echt koud! Bah. Wanneer we de brug gepasseerd zijn en 2-3 mijl verder zijn is ht weer prachtig weer. We rijden de hele route mee op de bus en stappen uit bij de laatste halte:Pier 39. Wat is dat leuk zeg! WInkeltjes, restaurants en zeeleeuwen! Prachtig om te zien. We slenteren wat rond en besluiten naar Union Street  te gaan, lopend. De stad is gebouwd op 43 heuvels, maar de wandeling viel nog wel mee. Bergje op is minder erg dan bergje af, dat vinden de kuiten niet zo leuk. Na een wandeling van ngeveer 30 minuten komen we aan in Union STreet. Zoeken naar winkels, oké, die zaten er genoeg, maar allemaal te dure boetiekjes haha. Blijkt dat we beide niet goed geluisterd hebben, want bij Union Square heb je de winkels en Union Street is dus van de boetiekjes. Maar leve de HOHO, daarmee gaan we terug naar Union Square om daar nog wat rond te wandelen. Dat wat wordt een paar uur, en rod 21.30uur vinden we het mooi geweest en pakken we een taxi terug naar de b&b.

9 april:

Vandaag gaan we naar Alcatraz. We hebben enkele maanden geleden de kaartjes al geboekt op internet voor de eerste tour. Deze boot vertrekt om 08.45uur, dus vroeg op staan. Met de taxi gan we naar Pier 33 van waar de boot vertrekt. Rond 08.05uur zitten we in de taxi, maar het is erg druk in de stad. We hebben een aardige taxichauffeur getroffen en Erik vraagt om 08.20uur hoe lang hij denkt dat het nog duurt. Hij vraagt hoe laat wij de boot moeten hebben en na dit aangegevent e hebben, neemt hij allemaal shortcuts en geeft behoorlijk wat gas (niet gevaarlijk gelukkig haha). Om 08.30uur komen we aan bij de pier en omdat we al kaartjes hebben kunnen we zo in de rij aansluiten. De boot ligt er al, maar is nog niet open, we hebben het dus ruim op tijd gehaald. Uiteindelijk vertrekken we rond 09.00uur naar Alcatraz. We hadden verwacht dat het boottochtje langer zou duren, 30 minuten, maar de tocht duurde maar 10 minuten. Ze hebben een audio tour in het Nederlands, perfect dus! Deze tour duurt circa een uur en is erg indrukwekkend. Na de tour komen we in het winkeltje terecht en er blijkt een oud gevangene een boek te hebben geschreven over zijn tijd in de gevangenis en hij is op dat moment aanwezig om boeken te signeren. We vinden dit wel een gaaf aandenken aan onze Alcatraz tour, dus kopen het boek en laten deze signeren door een lieve, oude man (jaar of 82-83 zal hij zijn). Hij wil met ons beide op de foto. Je kunt je niet voorstellen dat zo iemand op 23-jarige leeftijd een 'bad, bad boy' was ( zo staat het op de achterkant van het boek :) ).

Om 12uur nemen we de boot terug naar het vasteland. Hier aangekomen, besluiten we om naar Aquarium of the Bay te gaan. Het ticket wat we voor de HOHO gekocht hebben, is inclusief een aantal tours, waaronder dus een bezoek aan Aquarium of the Bay. Na 45 minuten hebben we het hier wel gezien en we gaan een hapje eten bij het Hard Rock Cafe. Die Pier 39 is zo leuk dat we er nog een keer over heen wandelen. Daarna gaan we weer naar de start van de HOHO bus om de tour nogmaals te doen (misschien is het nu, net als gisteren later op de middag, minder mistig bij de brug). We treffen het, want we hebben een hele leuke commentator, Doug (of Dough of Douf, hij luistert naar alles ;) ). Het was nog kouder dan gisteren op de bus en wanneer we over de, helaas wederom mistige Golden Gate Bridge gaan, gaan we maar beneden zitten. We blijven dit keer niet tot de laatste stop zitten, maar stappen uit bij Lombard Street. Dit is een weg met een aantl behoorlijk scherpe bochten waar je met de auto van af kunt. Het is eigenlijk ontstaan uit de noodzaak om de natuurlijke helling van 27 graden te overbruggen, daar deze te steil was om er met voertuigen te rijden. In de zomer staan ze hier in de rij om naar beneden te kunnen. De klim naar de bochten toe is een behoorlijke (we lopen via de achterkan omhoog), maar worden beloond met een mooi uitzicht over de stad en aan de andere kant dus de bekende bochten. We hebben bedacht dat we de laatste avond lekker gaan eten bij Applebee's (hier hebben we in Amarillo, TX, ook gegeten, lekkerrrrr!). Hiervoor moeten we weer terug naar FIsherman's Wharf, dua aan de wandel maar weer. Onderweg een stop bij de STarbucks en bij Ross (een warenhuis, maar dan met merkleding van vorige seizoenen welke goed geprijs zijn). Omdat we zo veel gekocht hebben, moeten we op zoek naar of een grotere koffer voor 1 vn ons 2 of naar een kleine trolley. Uiteindelijk vinden we een kleine trolley en het is maar goed dat we deze gekocht hebben, Met nieuwe trolley en al op naar Applebee's waar we weer de heerlijke ribs hebben gegeten. We beseffen ons nu echt dat de vakantie er op zit. Als deze nog 2 weken had geduurd was dat prima, maar als je dan bijna naar huis gaat is het ook wel goed hé. Met de taxi gaan we weer terug naar de b&b.. Taxi's zijn hier trouwens niet extreemduur. Voor een rit van 20 minuten betalen we ongeveer $20,- (incl. 15-20% fooi), dus ongeveer 15euro.

Rond 21uur zijn we terug bij de b&b en de koffers moeten ingepakt worden. Eerst kletsen we nog wat met de huiseigenaar, Robert, ontzettend aardige man, over Alcatraz en SF in het algemeen. We hadden niet veel spullen uit onze koffers gehaald in SF, maar toch is het altijd een zooi haha.. Helemaal herpakken. Godzijdank hebben we de trolley, daar kan ook nog wat kleding, vooral van Erik, in. De trolley weegt 12 (maixmum) en de beide koffers wegen 23 per stuk. Erik zijn rugzak komt bij lange na niet aan de 12 kilo, dus we kunnen morgen met een gerust hart naar het vliegveld om in te checken. Ineens beseffen we ons dat we nog wel de shuttle naar het vliegveld moeten boeken, dus dat doen we op hoop van zegen dat de shuttle er morgen rond 10uur ook echt staat!

10 april:

Rond 7uur staan we op. We maken ons klaar en rommelen nog wat aan met het inpakken van de koffers. Net na 9uur gaan we ontbijten en Robert heeft voor vandaag 'oatmeal' gemaakt. De naam kennen we niet, maar het klinkt als een soort havermout en dit klopt! Op zicht smaakt het wel lekker, maar niet alle darmen zijn tegen dit prutje bestand op de vroege ochtend. Lekker dan hahaha.. TIjdens en na het ontbijt praten we nog wat met RObert over van alles en nog wat (over hypotheken, dat we volgend jaar eindelijk ( ;) ) gaan trouwen, zijn werk als vertaler enz..). Rond 10.05uur krijgt Erik telefoon: een geautomatiseerd bericht dat de shuttle er over ongeveer 12 minuten is. Na 20 minuten komt de shuttle en daar is dan echt het einde van onze vakantie.  We nemen afscheid van Robert en rijden, via nog 2 adressen, naar SF airport. Ritje duurt circa 40 minuten. Op de luchthaven willen we inchecken bij die self service check in apparaten. Wanneer we het paspoort van Mariska scannen beginnen de alarmbellen nog net niet te rinkelen.. We moeten ons melden bij de balie, dus dat doen we dan ook maar netjes. Er was niks aan de hand, gelukkig. De koffers worden gewogen. Erik 23, Mariska 23.9. De trolley weeg 10.6 kilo, gelukkig dat we die nog gekocht hebben, anders hadden we echt moeten bijbetalen. Er zat namelijk ook nog redelijk wat kleding van Erik in die trolley. De rugzak weegt maar 6,5 kilo, dus dat is helemaal geen probleem.

We gaan door de douane, en echt, we hadden verwacht dat deze veel en veel strenger zou zijn. Meestal hebben we netjes een zakje met vloeistoffen, nu ook wel, maar we hebben ook wat vloeistoffen los in de trolley zitten. Daar wordt helemaal niet naar gekeken of gevraagd. Uiteraard ook nog door de bodyscan en van Mariska wordt haar rechterarm goed gefouilleerd en van Erik zijn borstkas. Dat was het. Nog wat rondgelopen, maar veel was er niet. Paar restaurants en 3 winkels.

Na 1,5 uur lopen we naar de gate en we kunnen vrijwel direct het toestel in. We hebben stoelen op rij 62, mooi achter in het vliegtuig. En ook nu hebben we, natuurlijk, weer de televisieschermen voor ons. ROnd 14.00uur vertrekken we. Maar dat is gek, want in NL is het nu 23.00uur. Wanneer wij aankomen is het ochtend, we moeten dus proberen wat te slapen in het vliegtuig, maar da tlukt niet zo 1 2 3, want voor jouw gevoel is het nog maar middag en ben je pas een paar uur wakker. Samen kijken we eerst Frozen en daarna kijkt Mariska nog de Toscaanse Bruiloft en Hartenstraat (tijdens deze film vallen de ogen af en toe dicht). Na Hartenstraat toch maa rproberen wat te slapen. Natuurlijk lukt dat niet (nee, zelfs Mariska niet). Erik kijkt naar the Wolf of Wall Street (ondanks dat we die kort geleden nog in de bios hebben gezien) en ook doet ene poging voor Saving mr Banks, maar dat was geen succes. Omdat het slapen niet lukt, kijkt Mariska nog een film: Rush. Ook in de bios gezien vorig jaar, dus mocht ze in slaap vallen dan mist ze niet veel. Echter de film is zo leuk, dat slapen weer niet lukt. Na een vlucht van 10.45uur landen we op 11 april rond 08.45uur weer op NL bodem, jeeeeej!

Het ophalen van de koffers gaat snel (liggen beide als 1 van de eerste koffers op de band. De kofferband van Mariska is wéér weg!!)), de shuttle naar het vd Valk hotel, waar de auto staat, staat te wachten dus we kunnen nog mee. We rijden bij vd Valk weg rond 10.15uur. Poezen ophalen en daarna lekker naar huis toe. Wij zijn blij de poezen te zien en de poezen zijn blij ons te zien (waarschijnlijk dachten die halverwege de vakantie dat we ze niet meer kwamen ophalen ofzo haha).

Rond 16uur toch allebei maar proberen wat te slapen en dat lukt redelijk. Het nadeel is dat als je 1x even geslapen hebt, het heel moeilijk is om op te staan om de wa suit de wasmachine in de droger te doen pfff.. Na het avondeten zijn we allebei wel weer redelijk wakker.

Nou...
3 hotels
13 campgrounds
1 bed & breakfast
2 wal-mart parkeerplaatsen en

6300 km (3988 mijl) later zijn we weer terug en gaat het gewone leven weer door.
Allemaal bedankt voor het lezen van onze verhalen, we vonden de reacties erg leuk om te zien :) .

Wie weet tot een volgende reis!

1. Suusje ;):
    11 april 2014
    Ahhhhh, het is over!!
    Wat jammer voor jullie...maar bij mij kriebelt het inmiddels weer helemaal! Kom je gauw bijkletsen Erik!
  2. Ed:
    13 april 2014
    Ikhoop dat jullie niet zoveel last hebben van een jetlag, dat kan nog lang vervelend zijn , zeker als je dinsdag weer moet werken.
    Wij gaan volgen jaar weer en na het lezen van jullie verslagen kan het ons niet snel genoeg al een jaar verder zijn . See u
  3. Mariska:
    Hey Ed,
    Nooouu... Gisteravond hadden we een verjaardag en lagen we er om 1:30 in, de wekker om 10 uur gezet, uitgedrukt en nog even blijven liggen.... Dat even werdt iets langer, conclusie.. wakker om.... 13:30!!
    Groet Erik
  4. Mariska:
    Suusje!
    Tuurlijk kom ik snel langs, morgen nog even lekker een dagje vrij, vanaf dinsdag ben ik weer aanwezig!!
    De tijd is voorbij gevloooooooogen :'(