Page/Lake Powell

26 maart 2014 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Een relatief korte rit bracht ons vandaag van Monument Valley naar Page/Lake Powell. De ongeveer 2 uur durende rit over rustige wegen, maar met een heel, heel, heel harde wind, was wederom prachtig om te rijden.

Allereerst rijden we richting Mexican Hat (wij zijn gisteren vanaf de richting Kayenta gekomen) om halverwege de weg naar deze plaats te stoppen op de plek waar je het welbekende uitzicht op Monument Valley hebt. Weer heel wat foto's gemaakt natuurlijk en na 10 minuten weer verder (terug richting Kayenta, want via daar is de kortste route naar Page). In Kayenta hebben we weer even wat getankt, $100,-. Maarja, daar krijg je ook ongeveer 100 liter brandstof voor en daar kunnen wij weer ongeveer 500 kilometer (300 mijl) mee rijden.

Onderweg komen we weer veel mooie vergezichten tegen, maar met een grote camper kun je niet altijd zomaar langs de kant van de weg stoppen (de inhammen die ze gemaakt hebben voor stops, zijn niet altijd RV-proof helaas). Uiteraard wordt er door Mariska geprobeerd om wat mooie plaatjes te schieten en op het fototoestel lijken ze mooi, maar wanneer je ze terugzie top de laptop, dan hebben veel foto's toch een schittering in het raam bijvoorbeeld.

Tijdens de rit waait het eigenlijk de hele tijd keihard. Het stuur van de camper staat helemaal naar links, maar op dat moment maken we een bocht naar rechts. Don't try this at home! Toch ziet het er prachtig uit, met die struikjes die over weg waaien en het zand wat over de weg stuift.

Rond 12.45uur komen we aan in Page. Netjes het adres van de campground ingevoerd in de tomtom, maar deze herkent het huisnummer niet Dus willekeurig nummer ingetoetst en dan moeten we de camping vanzelf tegenkomen. Ehh, nou niet dus. We rijden al in het centrum van Page, maar hebben geen campground gezien. Dat wordt dus navragen bij de Tourist information. Wat blijkt? We zijn gwoon straal langs de campground heengereden, beide niet gezien. Teruggereden en Page/Lake Powell RV Park had gelukkig nog een plekje voor ons. Mooi vlakbij de toiletten en douches. Uiteraard zijn we hier niet gekomen om op onze plek te gaan staan, dus we rijden met de camper naar Horseshoe Bend, een bocht in de Colorado River die de vorm van een hoefijzer heeft (zie foto's). De RV kunnen we parkeren op de parkeerplaats en we klimmen naar boven, denkend dat het vast wel meevalt, maar helaas.. De wind maakt het best een uitdaging om bij Horseshoe Bend te komen. We zijn behoorlijk wat keren gezandstraald (het zand zit zelfs in onze oren!), maar na een korte wandeling van cica 15-20 minuten worden we beloond: WAUW! Hier natuurlijk ook weer wat kiekjes gemaakt en toch snel weer weg, want die wind maakt het er helaas niet leuker op om langer te blijven. Het plan was ook om naar ANtelope Canyon te gaan, maar het is inmiddels heel bewolkt geworden, dus besluiten we dit te verplaatsen, in de hoop dat het later vanmiddag weer opklaart.

Mariska heeft op de map van Page gezien dat er een grote dam is in Page, de Glen Canyon dam. Hier rijden we naar toe en onderweg zien we: scenic drive. Altijd goed! Linksaf, RV parkeren, stukje lopen en ja hoor.. Wat een ding, die dam zeg! De Glen Canyon Dam is 216 meter hoog (178 meter boven de rivier), 475 meter lang en 91 meter breed (leve Wikipedia :) ). We zien dat er auto's en vrachtwagens over de brug van de dam rijden en dat willen wij natuurlijk ook wel, dus we rijden weer een stukje en parkeren de RV vlak voor de dam. Ze hebben rekening gehouden met de toeristen die de dam willen fotograferen, want er is een voetpad aangelegd. Over de brug rijden we verder en na 2 mijl zien we weer: scenic view (we zijn dol op scenic views ;) ). De weg gaat omhoog, dat is vaak een goed teken want dan mag je toch wel een mooi uitzicht verwachten. En dat is er inderdaad. We kijken uit op Lake Powell en de Marina. Mooi, maar eerlijk? Het Gardameer is mooier (of is dat politiek incorrect om te zeggen ;) ?). Inmiddels is het weer zonnig, dus we rijden naar Antelope Canyon in de veronderstelling dat de laatste tour om 04.30pm  begint. Om 04.03pm komen we aan bij Upper Antelope Canyon: sorry, last tour left at 4.00pm. He verdorie.. Maar we kunnen het proberen bij Lower Antelope Canyon, 3 mijl verderop. Snel die kant op, maar helaas: last tour left at 4.00pm. Best wel balen natuurlijk, maar ach, we blijven ook nuchter: dan morgenvroeg maar. De rit naar Grand Canyon duurt maar 2-2.5uur. Terwijl we weer in de camper zitten bedenkt Mariska zich: als we vrijdag van Grand Canyon naar Bruce Canyon rijden, moeten we weer via Page. Dus we hebben besloten vrijdag onderweg weer in Page te stoppen. Welke van de 2, upper of lower, we moeten kiezen weten we nog niet. Tips zijn welkom ;). We weten dat de lower langer is en de upper bekend staat om die mooie foto's met zonlicht.

Dan maar naar de supermarkt voor het avondeten en daarna naar de campground om het lekker rustig aan te doen. Op het moment dat we dit bericht schrijven is het 09.18pm (enkelen van jullie doen de ogen al weer open joh, 05.18uur is het nu bij jullie) en zal het niet lang duren voordat we onze doppen dicht doen.

Ook komen we er tussendoor nog 'even' achter dat we weer een uur vroeger leven, best verwarrend hoor. Hebben we mooi een uur extra. Morgen dus naar Grand Canyon en hopen dat het weer een beetje meezit. Die harde wind was echt niet wat..

Enne, voor Susanne: je hebt Erik mooi aan het werk gezet met je klusje. Het verbaast me dat hij ze zelf nog niet is gaan sparen ;).

Tot het volgende verhaal maar weer!

1. Suusje ;):
  2. Suusje ;):
    27 maart 2014
    Oeps!! Erik, je moet mijn verzoekje niet zo serieus nemen, of ben je er net zoeen als Robert, die dat leuk vindt. Mariska als hij er te veel mee bezig is, gewoon straf geven, hij moet natuurlijk wel genieten van de vakantie.
    Ik heb net een link geplaatst waar je goed het verschil tussen upper en lower antylope kunt lezen. Ik ben alleen in upper geweest, dus kan jullie niet adviseren. Ben benieuwd welke het wordt.
  3. Edwin:
    27 maart 2014
    Hoi, leuke verslagen allemaal, we lezen ze met veel intresse elke dag ((komt niet zo veel handel binnen dus tijd genoeg)) heb het van de upper en lower aan Jasper gevraagt en volgens hem is de lower mooier , moest je tegen 10 uur gaan i.v.m. de prijs en dan was het zonlicht ook nog goed. Succes
  4. Sylvia ter averst:
    27 maart 2014
    We genieten van de verhalen en foto's fijn dat het zo goed gaat met jullie Gr. Mama en Papa.xxx
  5. Suusje ;):
    29 maart 2014